پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 17, 2024
ریشه‌های قرآنی و روایی قاعده زرین در موضوع مهرورزی

حوزه/ به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کرسی علمی و ترویجی «ریشه‌های قرآنی و روایی قاعده زرین در موضوع مهرورزی» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام رضا وطن‎دوست، پژوهشگر گروه مطالعات اعتاب مقدس بنیاد پژوهشهای اسلامی در این نشست که در تالار شیخ طوسی این بنیاد برگزار شد، به «ریشه‌های قرآنی و روایی قاعده زرین در موضوع مهرورزی» اشاره کرد و گفت: این موضوع برگرفته از کتاب «گفتمان اخلاق مهرورزی و بخشایشگری در آموزه‌های اسلامی» و در پاسخ به خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر این که در جامعه ما چیزی به عنوان مهرورزی جای خودش را به خشونت داده است، تهیه و تدوین شده و در دست چاپ است.

حجت‌الاسلام وطن‎دوست، با بیان این مطلب که قاعده زرین از مهم‌ترین قواعد اخلاقی در دنیاست، افزود: این کتاب دارای ۷ فصل شامل، کلیات و مفاهیم، مبانی اخلاق مهر، گستره و محدودیت‌های مهرورزی، مدیریت تعارض و مهرورزی، جلوه‌ها و راهکارهای گسترش مهرورزی، الگوی قرآنی مهرورزی و آثار و پیامدهای مهرورزی است.

این پژوهشگر به چیستی قاعد زرین و شاخصه های آن اشاره کرد و گفت: قاعده زرین به قاعده‌ای گفته می‌شود که در تمام فرهنگ‌ها و سنت‌ها رواج داشته باشد و بر اساس آن عمل کنند،خوشبختانه در تمام فرهنگ‌ها این قاعده جا افتاده و نه تنها در ادیان ابراهیمی بلکه در آموزه‌های کنفسیوس به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد: این قاعده هم بار مثبت و هم بار منفی دارد، بار مثبت آن این است که با دیگران به گونه‌ای رفتار کن که دوست داری دیگران با تو رفتار کنند و بار سلبی آن این است که با دوستان به گونه ای رفتار نکن که دوست نداری با تو رفتار کنند.

وی ادامه داد: شاخصه دیگر آن این است که آن گونه ای که دوست داری با تو رفتار کنند رفتار کن.

حجت‌الاسلام وطن‌دوست تاکید کرد: قاعده زرین به صورت مستقیم به سمت مهرورزی رفته است و در آموزه‌های دینی از برجستگی خاصی برخوردار است.

وی گفت:امام صادق(ع) در حدیثی می‌فرمایند: ارتباطات انسان ۴ گانه است؛ نسبت به خدا، خویشتن خویش، جامعه و دنیای پیرامونی، که قاعده زرین ناظر به رفتار انسان نسبت به جامعه و هم نوع است.

وی در ادامه با اشاره به آیات و روایات معصومین(ع) در خصوص قاعده زرین، گفت: با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث، قاعده زرین یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کنترل و غلبه بر عوامل بینشی و گرایش مخل در فرایند تصمیم‌گیری‌های اخلاقی است، در واقع قاعده طلایی ما را از گرایش به خودخواهی به نوع دوستی سوق می‌دهد.

شایان ذکر است، در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید علی سجادی، استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی و محمد حسین محمدپور، پژوهشگر گروه ادیان ومذاهب بنیاد پژوهش‌های اسلامی به عنوان ناقد، مطالبی را مطرح کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha